آموزش نحوه عوض کردن آب رادیاتور

آموزش نحوه عوض کردن آب رادیاتور

مقدمه:

آموزش نحوه عوض کردن آب رادیاتور،رادیاتور وسیله نقلیه نقش بسیار مهمی در کارکرد درست خودرو ایفا می کند. این قطعه با به گردش در آوردن آب از طریق لوله های

مخصوص و خنک کردن آن به وسیله فن ها و مایع‌ خنک‌کننده ، دمای موتور را کاهش می دهد. آب رادیاتور مخلوطی از آب مقطر و مایع

خنک‌کننده ،معمولا درصد کمی ضد یخ است که به مرور زمان کیفیت خود را برای دفع گرما از دست می‌دهد. بنابراین تعویض به‌موقع آب

رادیاتور ضروری است. در این مطلب با وبلاگ آموزشی چسب خونه همراه باشید تا آموزش نحوه عوض کردن آب رادیاتور را با هم مرور کنیم.

چرا باید آب رادیاتور را عوض کرد؟ 

همانطورکه در بالا اشاره شد ، آب رادیاتور صرفا آب خالص به تنهایی نیست. این مایع ترکیبی از آب مقطر و مایع خنک‌کننده است. به همین

علت طبیعی است که بعد از مدتی خاصیت اولیه خود را از دست بدهد و نتواند دمای موتور را به خوبی کاهش بدهد. اگر آب رادیاتور را به

موقع تعویض نکنید، موتور خودرو مدت کوتاهی بعد از کار کردن، داغ می‌کند و آسیب‌های قابل‌توجهی خواهد دید. بنابراین با تعویض آب رادیاتور

خودرو در فواصل زمانی معین می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

آموزش نحوه عوض کردن آب رادیاتور
آموزش نحوه عوض کردن آب رادیاتور

بهترین زمان تعویض آب رادیاتور

این که چه زمانی باید آب رادیاتور را عوض کنید بستگی به مدل ماشین شما دارد. در برخی خودرو ها بعد از هر 48 هزار کیلومتر زمان تعویض

است و در برخی دیگر حتی بعد از 96 هزار کیلومتر هم لازم نیست آب رادیات تعویض گردد. ملاک اصلی برای تعویض آب رادیاتور مدل ماشین

است، اطلاعات تکمیلی در دفترچه راهنمای وسیله نقلیه موجود می باشد.

مراحل تعویض آب رادیاتور

قبل از شروع این نکته را در نظر بگیرید که اگر تجربه هیچ گونه کار مکانیکی ندارید،بهتر است این کار را به شخص متخصصی بسپارید. مراحل

تعویض آب رادیاتور در اکثر خودروها به همین روال است. تنها فرقی که وجود دارد این است که بسته به مدل ماشین ممکن است جای شیر

تخلیه و دریچه ها و دیگر موارد با هم متفاوت باشند.

مرحله اول : تهیه آب رادیاتور

هر خودرو نسبت به مدل موتور از مقدار معین و و خاصی از آب رادیاتور استفاده می کند. حتی برخی از خودرو های جدید آب رادیاتور مخصوص

به خود را دارند. ولی از آنجایی که ماشین های ایرانی تقریبا در یک کانسپت تولید می شوند،از نمونه های موجود در بازار مثل آب رادیاتور

درین می توان استفاده نمود.اگر می‌خواهید مایع خنک‌کننده بخرید و خودتان با آب مقطر رقیق کنید، باید آنها را به نسبتی که مخصوص

اتومبیل خودتان و شرایط آب‌وهوایی محل زندگی‌تان است مخلوط کنید. برای بیشتر مناطق آب و هوایی نسبت ۵۰/۵۰ جواب می‌دهد.

مرحله دوم : رعایت ایمنی

خودرو را در یک سطح خشک و صاف پارک کنید. از آنجا که با ماده شیمیایی سروکار دارید حتما باید از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

صبر کنید تا ماشین کاملا خنک شود. بسیاری از خودروها در حال کارکردن به دمای بیشتر از ۲۰۰ درجه فارنهایت می‌رسند و بنابراین ممکن

است محوطه موتور داغ باشد. از سوی دیگر، رادیاتور خودرو طوری طراحی شده است که با کمک فن‌هایی که در آن تعبیه شده‌اند، آبی را که

از موتور بازگشته است خنک می‌کند و دوباره به سمت موتور می‌فرستد. بنابراین آبی که در رادیاتور وجود دارد و بخار آن، بسیار داغ هستند.

دست‌کم یک ساعت باید از کارکردن خودرو بگذرد (بسته به میزان کارکرد، برخی از خودروها تا چند ساعت هم خنک نمی‌شوند)، با این‌ حال

قبل از شروع به کار، بدنه رادیاتور و دریچه‌ها را با احتیاط لمس کنید تا ببینید که خنک می باشد یا نه.

مرحله سوم : انجام کارهای مقدماتی

کاپوت را باز کنید و آن را به‌خوبی محکم کنید تا روی سر و دست‌تان نیفتد.اتصال باتری را قطع کنید، چون با قسمت‌های الکتریکی کاری ندارید.

با قطع اتصال باتری مطمئن می‌شوید که هنگام تعویض آب رادیاتور موتور روشن نخواهد شد. برای این کار، کافی است پایانه منفی باتری را

شل کنید و کابل را از پایانه جدا کنید.شیلنگ‌ها را بررسی کنید که ترک یا نشتی نداشته باشند. ممکن است لازم باشد آنها را تعویض

کنید.حالا ماشین را با جک کمی بالا بیاورید تا جایی که بتوانید یک سطل بزرگ را زیر آن قرار دهید. حتما از پایه‌های جک استفاده کنید و به

خود جک برای نگه‌داشتن وزن ماشین تکیه نکنید.

مرحله چهارم : تخلیه آب رادیاتور

رادیاتور در جلوی محفظه موتور وسیله نقلیه قرار دارد. روی آن احتمالا یک یا دو فن نصب شده است و مخزن‌هایی پلاستیکی یا فلزی در هر

دو طرف بدنه آلومینیومی آن می‌بینید.دریچه یا شیر تخلیه را پیدا کنید. شیر تخلیه رادیاتور معمولا سمت راننده نزدیک به لبه پایین رادیاتور و

روی یکی از مخزن‌ها قرار دارد.حالا یک سطل زیر شیر تخلیه رادیاتور قرار دهید. بسته به مدل ماشین شما، ممکن است یک پیچ T شکل

داشته باشد که باید آن را شل کنید. اجازه دهید آب درون سطل سرازیر شود. سطل باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا تمام مایعی را که از

رادیاتور تخلیه می‌شود در خود نگه دارد. خیلی مراقب باشید، با وجود خنک‌شدن ماشین و رادیاتور، باز هم ممکن است آب آن کمی گرم‌تر از

حد معمول باشد.

نکته مهم:  به‌هیچ‌عنوان اجازه ندهید آب رادیاتور روی زمین بریزد. مایع خنک‌کننده سمی است و هم برای محیط زیست و هم برای حیوانات

خطرناک است. آن را به شیوه مناسب و طبق قوانین کشور خودتان دفع کنید.

مرحله پنجم : پیدا کردن درپوش رادیات و تعویض آن در صورت خرابی

هنگامی که رادیاتور تخلیه شد ، شیر را ببندید و درپوش رادیاتور را بردارید. اگر خودروی شما مخزن پلاستیکی یا مخزنی برای خنک‌کننده هم

دارد درپوش آن را هم باز کنید. اگر نمی دانید درپوش رادیاتور کجاست دفترچه راهنمای مالک خودرو را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید با

دنبال‌کردن لوله‌ای که از رادیاتور به موتور می‌رسد آن را پیدا کنید. اگر در مسیر لوله درپوش وجود دارد آن را باز کنید، اگر نه باید در قسمت

بالای مخزن خنک‌کننده قرار داشته باشد. وقتی آن را پیدا کردید بازش کنید و درونش را نگاه کنید. سطح مایع بعد از تخلیه رادیاتور باید کاملا

پایین رفته باشد.

 

نکته…

 

اگر درپوش رادیاتور مشکل دارد همین جا آن را تعویض کنید. اگر درپوش نشتی داشته باشد ماشین شما توانایی تنظیم درجه حرارت را

نخواهد داشت، بنابراین ممکن است موتور بیش‌ازحد داغ شده و به اجزا و قطعات ماشین آسیب برسد. حتما درپوشی را که مناسب مدل

ماشین خودتان است خریداری کنید، زیرا اگر بزرگ یا کوچک باشد مشکل‌ساز خواهد شد.

 

مرحله ششم : شستشوی رادیاتور با آب و محلول رادیاتورشوی

حالا یک قیف روی دهانه دریچه بالایی رادیاتور قرار دهید و آب مقطر و محلول رادیاتورشوی (ام طوسی ) را در آن بریزید. این محلول باعث

می‌شود هر گونه رسوب و خوردگی از لوله‌ها خارج شود. درپوش را ببندید و موتور و بخاری را روشن کنید. اجازه بدهید ده دقیقه کار کند تا آب

از طریق سیستم خنک‌کننده بچرخد و درون آن را تمیز کند.

نکته مهم:

هنگام کار حواستان به دما باشد. اگر عقربه آن به ناحیه قرمز نزدیک شد، بلافاصله ماشین را خاموش کنید.صبر کنید موتور و رادیاتور کاملا

خنک شوند، به‌طوری که وقتی بدنه آنها را لمس می‌کنید اصلا گرم نباشد. حالا دوباره آب را تخلیه کنید تا آخرین قطره‌های خنک‌کننده قبلی

تخلیه شود. تا زمانی که آب رادیاتور تخلیه شود لوله و شیلنگ های مربوطه را چک کنید تا اگر خراب یا پوسیده بود آن ها را تعویض کنید.

مرحله هفتم : شل کردن شیلنگ پایین رادیاتور

بعد از تخلیه آب رادیاتور، ممکن است هنوز رسوباتی باشند که بیرون نیامده باشند. شیلنگ پایین رادیاتور را شل کنید و رادیاتور را با آب

لوله‌کشی پر کنید، سپس شیلنگ را بکشید تا آب کثیف و رسوبات خارج شوند.

مرحله هشتم : تعویض ترموستات

ترموستات مهم ترین عضو سیستم خنک کننده می باشد و بدون آن دمای موتور تا حد زیادی بالا میرود. با این حال بسیاری از افراد هنگام

تعویض آب رادیاتور خودرو به تعویض ترموستات خراب توجه نمی‌کنند. این قطعه بسیار ارزان است و حتما در صورت خرابی تعویضش کنید.

مرحله نهم : هواگیری و پر کردن آب رادیاتور 

در نهایت باید رادیاتور را با آب جدید پر کنید. شیر تخلیه را کامل ببندید. آب رادیاتور را که خودتان آماده کرده‌اید یا آماده خریده‌اید از درپوش بالای

رادیاتور به آرامی به درون مخزن بریزید. صبور باشید، زیرا این مایع به‌تدریج از مخزن خارج می‌شود و به لوله‌های سیستم خنک‌کننده منتقل

می‌شود. بنابراین اگر با شتاب آن را وارد مخزن کنید ممکن است سرریز شود. برای از بین بردن هوای اضافی باید پیچ‌های هواگیری را باز

کنید. وجود هوا در سیستم می‌تواند عملکرد دفع گرمای خودرو را با مشکل مواجه کند. درپوش رادیاتور و مخزن را ببندید. یکی دو روز بعد باز

هم سطح مایع را بررسی کنید تا از نبود نشتی در سیستم مطمئن شوید.

 

آموزش نحوه عوض کردن آب رادیاتور
آموزش نحوه عوض کردن آب رادیاتور

سخن پایانی…

تعویض آب رادیاتور اگر به موقع صورت نگیرد باعث ایجاد اختلال در کارکرد سیستم خنک کننده خودرو میشود. از آن جایی که تعویض آب رادیات

کار سنگین و سختی نیست شما عزیزان با اندکی تجربه میتوانید این کار را بدون احتیاج به کمک مکانیک انجام دهید.

جهت سفارش آب رادیاتور وضد یخ استاندارد لطفا به سایت چسب خونه مراجعه فرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هادی قزلباش
ارسال دیدگاه