مقدمه:
اکتان بنزین چیست و چه تاثیری بر عملکرد ماشین دارد؟ اکتان بنزین یا به عبارتی عدد اکتان را با نام اختصاری ON نمایش می دهند و در واقع
نشان دهنده توانایی سوخت مورد نظر در زمان احتراق در سیلندر را نشان می دهد. در واقع هر چقدر که این عدد بیشتر و یا بالاتر باشد،
نشان دهنده تحمل بیشتر سوخت در برابر فشار خواهد بود و بهتر است در موتورهای بنزینی از سوختی با عدد اکتان بالا استفاده شود.
اکتان بنزین چگونه بر عملکرد فنی خودرو تأثیر میگذارد؟
موتور خودروها بهگونهای طراحی می شوندکه سوخت را در یک «چرخهی احتراقی کنترلی» بسوزاند.بیشتر خودروهای مدرن، به موتور
چهارزمانه مجهز هستند و برای درک بهتر اهمیت اکتان بنزین، باید با نحوهی مصرف سوخت آشنا شویم.در این موتورها، مراحل احتراق به
چهار بخش تقسیم میشود؛ مکش، تراکم، اشتعال و خروج دود و گازها.
برای اینکه موتور کار کند، ابتدا پیستون به پایین حرکت میکند و همزمان سوپاپ ورودی باز میشود تا هوا و بنزین به محفظه وارد شوند
(مکش).در مرحلهی دوم، پیستون دوباره بهسمت بالای سیلندر حرکت میکند و بنزین و هوا مخلوط و متراکم میشوند (تراکم). در مرحلهی
بعدی، مخلوط بنزین وهوای متراکم و با جرقهی شمع خودرو، مشتعل میشود (اشتعال)؛ به واسطهی همین اشتعال است که انرژی لازم
برای حرکت خودرو تأمین میشود.
نیروی حاصل از اشتعال دوباره پیستون را به پایین سیلندر میبرد؛ پایین رفتن پیستون در سیلندر بهمعنی چرخش میل لنگ و درنهایت حرکت
کردن خودرواست.برای اینکه چرخهی احتراق کامل شود، پیستون دوباره به بالا حرکت میکند تا مخلوط هوا و بنزین متراکم شود؛ البته
همزمان درکنار بالا امدن پیستون، سوپاپ خروجی سیلندر باز میشود تا دود و گازهای حاصل از اشتعال بیرون برود (خروج دود).هنگامی که
پیستون به بالاترین نقطه سیلندر رسید و دودهای ناشی از اشتعال خارج شد، فرآیند احتراق دوباره با پایین رفتن پیستون و مکش هوا و بنزین
آغاز میشود.
اما عدد اکتان در این فرآیند چه نقشی دارد؟
همانطور که پیشتر بیان شد، هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، بنزین میتواند فشار بیشتری را تحمل کند. در فرآیند احتراق داخلی، شمع
خودرو مخلوط هوا وبنزین را مشتعل میکند و این اشتعال تا جایی که بنزین در سیلندر وجود داشته باشد، اتفاق میافتد.اگر مرحلهی
اشتعال بهطور کامل انجام نشود، با پدیدهی ناک زدن موتور مواجه میشویم؛ با افزایش دما و فشار پس از احتراق ناقص، باقیماندهی مخلوط
بنزین و هوا سوزانده میشود. این شرایط ، «احتراق کنترلنشده» نام دارد و باعث افزایش فشار در سیلندر میشود.ترکیب احتراقهای
کنترلشده و کنترلنشده باعث میشوند که انرژی حاصل از سوختن بنزین بهصورت نابرابر پخش شود و بههمین دلیل، فشارِ پیستونها پیش
از اینکه چرخهی کامل احتراق چهارزمانه آغاز شود، بیش از حد بالا میرود.بیشتر خودروهای جدید به سنسورهای ویژه مجهز هستند که
پیشزمینههای سوخت نا منظم را تشخیص می دهند و جرقهزنی شمع را بهتعویق میاندازند تا از احتراق کنترلنشده جلوگیری شود.در این
سیستمها، احتراق کنترلشده پس از خارج شدن مرحلهی تراکم از بالاترین سطح فشار اتفاق میافتد و از ناک زدن موتور جلوگیری میشود.
با اینکه در خودروهای مجهز به این سنسورها،پدیده سوخت ناقص اتفاق نمیافتد، اما موتور در نهایت کارایی کار نمیکند و مصرف سوخت
بیشتر از سطح استاندارد خواهد بود.
دلیل استفاده از اکتان:
استفاده از بنزین با اکتان بالا، احتمال ناک زدن را کاهش میدهد و چرخهی احتراق بدون مشکل طی میشود. البته ممکن است که موتور با
شرایط اشتعال زودهنگام هم روبهرو شود؛ در این پدیده، مخلوط بنزین و هوا بدون اینکه شمع جرقه بزند، بهدلیل فشار بالا در سیلندر مشتعل
میشود.
خودروهای پیشرفته و جدید به کمک فناوریهای زمانبندی متغیر سوپاپ و انژکتور، میتوانند از اشتعال زودهنگام جلوگیری کنند.این فناوری
هم کارایی موتور را کاهش و مصرف سوخت را افزایش میدهد.
بنزینی که عدد اکتان بالایی دارد، بهتر از بنزین معمولی فشار موجود در سیلندر را تحمل میکند و بنابراین احتمال وقوع اشتعال زودهنگام
کمتر میشود.
جدیدترین نسل از پیشرانههای درونسوز به بنزین باکیفیت نیاز دارند تا بهترین عملکرد و کمترین مصرف سوخت را داشته باشند.
پدیدههای سوخت نا منظم و اشتعال زودهنگام با سیستمهایی که نسبت تراکم را افزایش میدهند، زمانبندی جرقهزنی شمع را
دستکاری میکنند و میزان تزریق بنزین و عملکرد انژکتورها را تعیین میکنند در کنار بنزین با اکتان بالا، بهترین کارایی را دارند.
اندازه گیری عدد اکتان
به منظور اندازه گیری این عدد آن را با مواد و سوخت مورد نظر مخلوط کرده و سپس در یک موتور آن را مورد آزمایش قرار می دهند. برای فهم
بیشتر مثالی میزنیم. در صورتی که ۱۰ درصد هپتان در بنزینی وجود داشته باشد و از ۱۰۰ درصد آن ۹۰ درصد ایزو اکتان باشد پس عدد اکتان
بنزین ۹۰ خواهد بود که هرچه این عدد بالاتر باشد نشان دهنده کیفیت بهتر و بالاتر سوخت مورد نظر خواهد بود.
اکتان بوستر و کمک به احتراق بهتر خودروهای مدرن
به منظور جلوگیری از خودروهای به روز دنیا باید از بنزین با عدد اکتان بالا برای آنها استفاده کرد. به خصوص خودروهایی که به نام خودروهای
توربو شناخته می شوند و همچنین خودروهای GDI.به منظور جلوگیری از خود سوزی در اثر بنزین های با عدد اکتان پایین از محلول هایی
استفاده می کنند که در واقع با اضافه کردن این محلول ها به باک خودرو، در عدد اکتان بنزین موثر بوده و آن را بالا می برد و در ازای هر ۱۵
لیتر بنزین می توان ۱۰۰ میلی لیتر از محلول اکتان بوستر را در باک ریخت.
انجام این کار می تواند تا ۸ واحد عدد اکتان بنزین مصرفی خودرو شما را افزایش دهد. با توجه به کم بودن عرضه بنزین سوپر در شهرهای
مختلف کشور، می توانید برای کم کردن آسیب های ناشی از سوخت با اکتان پایین از این محلول ها استفاده نمایید.
برای خرید محصولات مکمل سوخت وارد لینک شوید.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.